User-Centered Design: Vad är det och hur gör man?

User-centered design has led to many breakthroughs in the world of design.

It has boosted the international standards of products and interfaces, expanded creative opportunities in design, and assisted the evolution of technology in recent times. 

Användarcentrerad design hjälper både konsumenter och företag att utforma produkter genom att skapa lösningar som passar båda. Genom att sammanställa olika designteam med alla slags experter på området kan företagen utveckla lösningar på problem som potentiella användare upplever utan att vara fullt medvetna om det eller utan att kunna tänka sig lösningar på sina problem och begränsningar.

Användbarheten står i förgrunden i denna designprocess. Varje steg är inriktat på att maximera designteamets förmåga att skapa en tillfredsställande och effektiv upplevelse. I den här artikeln får vi lära oss mer om de viktigaste principerna för UCD, varför det är viktigt och några tips för att genomföra en design som riktar sig till dina primära användare.

Vad är UCD?

Det är en iterativ designprocess som i hög grad bygger på feedback och data om användarens upplevelse för att skapa lösningar som fungerar för både potentiella konsumenter och företaget. Den är vanlig i de generativa metoderna för digitala produkter och särskilt viktig i UX/UI-design.

Till exempel kommer ett designteam som behöver skapa ett användarvänligt webbplatsgränssnitt att tillämpa UCD-designriktlinjerna för att generera och förfina en lösning som bygger på användarens synvinkel, behov och önskemål.

En prototyp kommer att genomgå kvalitetstester och bearbetas i samarbete med användarna genom feedback och djupgående analys av deras erfarenheter och beteenden, vilket kommer att påverka besluten om produktegenskaper.

Arbetet med användarcentrerad design förväxlas ibland med mänskligt centrerad design. Medan humancentrerad design innebär att människan sätts i centrum i produktdesignprocessen för att tillgodose henne, är humancentrerad design mer inriktad på att lösa sociala problem och hjälpa samhället och samhällen. Å andra sidan är användarcentrerad design mer inriktad på att skapa användbarhetslösningar.

Varför är UCS viktigt?

Användarupplevelsen är värdefull inom produktdesign (särskilt digitala produkter som appdesign), webb- och gränssnittsdesign och marknadsföring. Designern Frank Chimero hade rätt när han sa: ”Människor ignorerar design som ignorerar människor”.

Konsumenterna vill att livet ska göras enkelt för dem. En webbplats, app eller produkt finns till för att tillfredsställa en konsument, så dess framgång beror på deras upplevelse.

Fördelarna med en användarcentrerad designstrategi för ett företag är bland annat följande:

  • Lojala användare som fortsätter att återkomma för att göra affärer.
  • Ökad försäljning.
  • Utveckling av raffinerade, effektiva och mycket tillgängliga produkter.
  • Förstå problem på djupet för att skapa utmärkta lösningar.
  • Samarbete mellan kunder och team
  • Undvika vanliga misstag.
  • Förbättrad konkurrenskraft
  • Hjälpa dem att förstå sin marknad


Det gynnar konsumenterna genom att:

  • förenklar deras liv
  • tillfredsställer deras önskemål
  • få dem att känna sig hörda och förstådda av företagen
  • få dem att känna sig värdefulla i utvecklingen av de produkter som de använder.
  • De erbjuder lösningar på problem som de inte visste att de hade eller som de inte kunde föreställa sig lösningar på.

UCD Processen

Interaction Design Foundation lyfter fram behovet av att beakta hela användarupplevelsen från början till slut och definierar metoden för användarcentrerad design i fyra steg:

  1. Förstå användningskontexten – Denna del av designfasen är avgörande. Contextual Inquiry innebär att observera faktiska användare i deras sammanhang och är det som leder till förståelse för användarna. Vi får kontext genom djupgående observation och intervjuer med användare för att förstå deras beteende och behov. Den här delen av processen utförs vanligtvis av yrkesverksamma inom beteendevetenskaperna som genomför expertintervjuer och är beroende av olika etnografiska metoder.
  2. Specificera användarkrav – När användaren förstås bättre kan designteamen sammanställa en lista över användarkrav och grova koncept för att vägleda hur de utformar den färdiga produkten. Produkten kommer att utformas för att tillgodose användarens behov.
  3. Utforma en lösning – Betoningen ligger på ”lösning” här. Syftet med att utforma något är att erbjuda en lösning på ett problem, behov eller önskemål. Designidéerna måste lösa ett problem baserat på det som upptäcktes under forskningsfasen.
  4. Utvärdera mot krav – När det finns en prototyp av designen måste denna genomgå en utvärderingsprocess där produkten analyseras utifrån hur väl den uppfyller de ursprungliga krav som upptäckts. Om det finns luckor kommer produkten att genomgå en iterationsprocess där designen ses över för att fylla dessa luckor tills det finns en komplett design som uppfyller alla användarkrav. Utvärdering av designen genom användbarhetstestning ger en tydlig förståelse för skillnaden mellan produkten och användarnas krav, vilket driver processen framåt.

Lämna en kommentar